اخبار سلامتی

کاربردهای لیزر در درمان ارتودنسی کدامند؟

حقیقت این است که لیزر تنها یک تسهیل کننده درمان ارتودنسی است و خود لیزر نمی تواند یک شبه دندان ها را مرتب کند. از لیزر اصولا برای موارد زیر در درمان ارتودنسی کمک گرفته می شود.

افزایش سرعت حرکات ارتودنسی

یکی از جوانب منفی درمان ارتودنسی دندان، طولانی بودن مدت زمان آن است. به این شکل که ممکن است بسته به سن بیمار، نوع و شدت مشکلش، طول دوره درمان به طور میانگین 1.5 سال به درازا بکشد. در واقع درمان های ارتودنسی جزء طولانی ترین درمان های دندانپزشکی هستند و بنابراین صبر، حوصله و تحمل زیادی هم از جانب بیمار و هم از جانب متخصص ارتودنسی میطلبد.

البته این روزها خبرهای خوبی به گوش می‌رسد و نتیجه تحقیقات مختلف نشان می دهد کاربرد لیزر در ارتودنسی به منظور کاهش مدت زمان این درمان به اثبات رسیده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که با کمک پرتوهای لیزرِ بافت نرم، می توان کاری کرد که طول دوره درمان کاهش پیدا کند.

البته استفاده از لیزر منوط به این است که شما حتما به یک متخصص ارتودنسی خوب که صلاحیت درمان ارتودنسی با لیزر را دارد مراجعه کنید. زیرا هر ارتودنتیستی نمی تواند از لیزر برای ارتودنسی استفاده کند.

بنابراین سعی کنید در هر شهری که هستید حتما به دنبال بهترین ارتودنتیست شهر خود باشید. مثلا اگر در تهران هستید و قصد دارید مدت زمان ارتودنسی خود را کاهش دهید حتما و حتما درمان خود را نزد بهترین متخصص ارتودنسی در تهران انجام دهید تا نتیجه درمان اصولی باشد.

فرنکتومی (از رایج ترین کاربردهای لیزر در ارتودنسی)

یکی دیگر از کاربردهای لیزر در ارتودنسی از بین بردن فرنوم در بیمارانی است که بین دو دندان جلویی‌شان (در فک بالا) فاصله ایجاد شده است. علت ایجاد این فاصله، وجود بافت بزرگ شده فرنوم لب است و تا برداشته نشود، نه تنها فاصله از بین نمی رود که انجام درمان ارتودنسی در آن نیز بی فایده خواهد بود. (فرنوم لب بالا را به لثه از وسط متصل می کند)

قبل یا در طول درمان ارتودنسی متخصصان ارتودنسی، شما را به یک متخصص لثه ارجاع می‌دهند تا با کمک لیزر فرنوم را برداند و با این کار به بسته شدن فاصله دو دندان جلویی کمک شود. البته ذکر این نکته مهم است که لیزر در اینجا یک نقش فرعی در درمان ارتودنسی دارد و متخصص ارتودنسی تنها فرنم را با از بین می‌برد. در واقع درمان با کمک دستگاه های ارتودنسی انجام می شود و فرنکتومی با لیزر صرفا به اثربخشی و مانع زدایی درمان کمک می کند.

افزایش طول تاج دندان

برای اغلب بیمارانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، معمولاً ارتودنسی ثابت انجام داده می‌شود. در چنین افرادی دستگاه‌های ارتودنسی ثابت، شامل براکت باید به سطح جلوی دندان ها متصل شود.

براکت ها معمولا بسته به صلاح‌دید متخصص ارتودنسی در موقعیت خاصی از سطح دندان ها قرار داده می شوند. اما در برخی بیماران ممکن است ورم کردن بافت لثه باعث پوشانده شدن سطح دندان ها شده باشد. در چنین وضعیتی دکتر ارتودنسی نمی تواند براکت ها را روی دندان ها قرار دهد. متخصص ابتدا باید با کمک لیزر، بافت اضافی و ورم کرده لثه را بردارد و سپس درمان ارتودنسی را آغاز کند. اینجا هم به طور مشابه درمان ارتودنسی با لیزر انجام شده و به آغاز یا مانع زدایی درمان کمک کرده است.

آیا ارتودنسی با لیزر خطرناک است؟

هم بله و هم خیر! در واقع اگر کار ارتودنسی با لیزر شما توسط بهترین متخصص ارتودنسی شهرتان انجام شود و با دستگاه بافت نرم این کار صورت بگیرد کاملا بیخطر خواهد بود. اما چنانچه دندانپزشک یا ارتودنتیست شما تجربه کافی برای درمان ارتودنسی با لیزر را نداشته باشد می تواند برای شما بسیار خطرناک باشد.

برای درمان ارتودنسی با لیزر به چه کلینیک هایی مراجعه کنیم؟

متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند که برای استفاده از لیزر در درمان های ارتودنسی تنها به کلینیک هایی مراجعه کنید که لیزر بافت نرم (معمولا دیود) را در محل کلینیک داشته باشند. و بهتر آن است که در کلینیک حتما متخصص لثه و دکتر ارتودنسی دندان نیز با هم حضور داشته باشند. با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید یکی از این کلینیک ها را پیدا کنید.

+ نوشته شده در شنبه 16 مرداد 1400ساعت 17:53 توسط netware | | تعداد بازدید : 8

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]